چكيده
با توجه به نقش ارزنده شبكه هاي متروي شهرهاي بزرگ در زمان زلزله براي كمك رساني به بحران، تاكنون راهكارهـا، معيارها و ضوابط متعددي در مديريت بحران زلزله مورد بررسي قرار گرفته اند. اين راهكارها عموماً به سه دسته پـيش از وقوع، در زمان وقوع و پس از وقوع زلزله تقسيم ميگردند. از سوي ديگر، مديريت بحـران در شـبكه متـرو بخـشي از مديريت بحران شهري محسوب ميگردد كه لازمست برخي از تمهيدات را بصورت مستقل و برخي ديگر را در رابطـه بـا ارگانهاي مسئول شهري بعهده گيرد. هدف از مقاله حاضر شناخت و پياده سازي راهكارهاي مستقل موجود روي شبكه خطوط متروي تهران ميباشد. بررسي معيارهاي لرزه اي بكار گرفته شده در طراحي سازهها و تأسيسات متروي تهـران، لزوم ارزيابي لرزه اي آنها و شناخت موارد بالقوه خطر پذيري با الويت اول، بررسيهاي پـيش از وقـوع زلزلـه را تـشكيل ميدهند. امكان استفاده از سيستمهاي اعلام خطر ASو ، EWSسيستمهاي عكس العمل سريع RRSو سازمان دهي لازم براي ايجاد تيم و مركز مديريت بحران از موارد مربوط به بررسي هاي هنگام وقوع زلزله ميباشد
واژههاي كليدي:
بهسازي لرزه اي, مقاوم سازي تاسيسات, مركز و تـيم مـديريت بحـران زلزلـه,آمـوزش, سيستمهاي اعلام خطر زلزله
علوم زمین و توسعه مديريت ,زلزله ,لرزه ,بحران ,متروي ,وقوع ,مديريت بحران ,سيستمهاي اعلام ,وقوع زلزله ,متروي تهران منبع
درباره این سایت